TOPlist


» Zlacení úvod
Zlacení / Zlacení úvod

Pozlacování je velmi staré řemeslo, jehož historie sahá až do gotiky a které svého největšího rozkvětu se dočkalo v období baroka. To si libovalo v pompézní a bohatě řezbovaných oltářů, kazatelen, varhanních skříní apod., kde se velké zlacené plochy střídaly s polychromií a malovaným mramorem. Dnes se pozlacovači zabývají převážně restaurováním památkových objektů.

Při zlacení dřeva se většinou kombinují dva základní postupy, a to zlacení na lesk a zlacení na mat. Je nepsaným zákonem, že vystouplé části ornamentu nebo řezby se zlatí na lesk a hloubky na mat.

ZLACENÍ NA LESK

Asi dvě třetiny celkového času, který plánujeme na zlacení na lesk, musíme věnovat důkladně přípravě podkladů, což si neod-borník málokdy uvědomuje. Zbytek času pak připadá na vlastní zlacení.

Před přípravou podkladů je nutné dřevo řádně obrousit a oškrábat od všech zbytků starých křídových vrstev. Holé dřevo by nebylo schopno příjmout jakékoliv podklady bez napuštění tzn. trenkem, což je slabý roztok kostního klinu ve vodě. Sajeli dřevo hodně, postup opakujeme.


Drobná poškození dřeva - praskliny, suky apod. - za-tmelíme tzv. pozlacovačskou masou. Jedná se o směs plavené křídy, horkého kostního klihu, papíroviny a benátského terpentýnu/ lze nahradit olejem/. Modelujeme a tmelíme špachtlemi, praskliny ve dřevě je dobré předem bandážovat plátnem nebo gázou. Na takto připravené dřevo lze nanášet křídové podklady, tzv. gruntovat. Grunt je směs teplé lázni rozpuštěného francouzského králičího kožního klihu s boloňskou křídou. Vzniká hustá kašovitá hmota se za teplat /udržováním ve vodní lázni/ naníší štětcem na dřevo. První natupovaná vrstva se nechá zaschnout a dalších 3 až 5 náterů již nanašíme jeden na druhý po mírném zavadnutí vrstvy. Vytvoří se tak silná křídová vrstva, která po vybroušení speciálními želízky a jemnými skelnými papíry tvoří základ pod lesklé zlacení.


Na takto připravenou křídovou vrstvu nanášíme 2 až 3 nátěry tzv. polimentu. Poliment je továrně vyrobená suchá kompaktní směs arménského bólusu, včelího vosku, jeleního loje, benátského mýdla a grafitu. Po rozmočení hrudky ve vodě jej utřeme na hladkou kašičku a smícháme s rozmíchaným vaječným bílkem. Po rozředění vodou nanášíme jemným štětcem na křídové vrstvy. Pod zlato se používá poliment červenohnědé nebo okrové barvy, pod stříbro šedý. Po dokonalém zaschnutí a přeleštěním jemným hedvábným papírem můžeme konečně přistoupit k vlastnímu zlacení. Používáme speciálně připravené plátkové zlato a zvláštní, jen k tomuto účelu určené nářadí.


K řezání zlata na potřebné kousky se užívá speciální kožený polštář a pozlacovačský nůž, na konci zakulacený a po obou stranách nabroušený. Nožem a dechem opatrně přeneseme plátek zlata na polštář, nakrájíme potřebné dílky dle tvaru zlacené plochy a pokladačem přeneseme na polimentované místo navlhčené vodou v poměru 3:1 s čistým lihem.


Pokladač je plochý štětec vyrobený z veverčího ocásku.

Po zaschnutí, které je závislé na okolní teplotě prostředí, se zlato leští speciálně upraveným achátem, vybroušeným do tvaru hokejky a zasazeným do mosazi a dřevěné rukojeti. Na achát se vyvíjí dost velký tlak, čímž se stlačuje pružná vrstva boloňské křády (plavená křída tuto vlastnost nemá) . Za ideálních podmínek vznikne krásný, hluboký zrcadlový lesk.


ZLACENÍ NA MAT NA MIXTION

Zlacení na mat na mixtion je možné buď pravým plátkovým zlatem, nebo tzv. zlatým plátkovým metálem, což je kompozice kovů zlaté barvy bez jakékoliv přímesi zlata. Je to méně náročná technika než zlacení na poliment. Podklad vyžaduje hladký povrch, dokonale vybroušený a opatřený 1 až 2 vrstvami šelaku rozpuštěném v lihu. Po dokonalém zaschnutí nanášíme co nejtenčí nátěr tzv. francouzského mixtionu, který je pro lepší orientaci přibarven tubovou červenou nebo žlutou olejovou barvou.


Mixtoin je zvláštní přípravek z vařeného lněného oleje za přítomnosti katalyzátorů, těžkých kovů. Je upravený tak, že zasychá do požadované lepivosti ta 3,6,12 nebo 24 hodin. Na takto připravený podklad se lepí za určitou dobu metál, zlato nebo plátkový hliník, který imituje stříbro. Případné praskliny se doplní další vrstvou plátků a takzvaně se khérují, tj. vtlačují štětcem na lepivý povrch a oprašuje se vše, co se nepřilepí. Zůstává poměrně čelistvá zlatá plocha bez znatelných spojů.


Zlacení pravým plátkovým zlatem se ještě opatří nátěrem francouzského klihu nebo šelaku proti případnému otěru. Zlacení metálem se musí výdy izolovat jednou až dvěma vrstvami šelaku. Bez tohoto postupu by metál brzy zoxidoval. Metálové zlacení lze použít pouzé pro interiéry, právě tak, jako každé zlacení prováděné na křídové podklady.

 

Zlacení na MIXTION v exteriéru pomocí VĚTROVÉHO ZLATA

Používá se všude tam, kde není možné nanášet pomocí pokladače. Nebo tam, kde jsou ztížené podmínky.

 

Zlacení pomocí můšlového zlata

prmeny

Štancová Eva (Technika zlacení a stříbření dřevěných objektů)