NOVINKY

arr3Potřebujete poradit se zlacením?Nově si můžete přečíst článek o zlacení na mixtion, polimen a další. ... arr3Výroba vlastních barev?Vyzkoušejte si výrobu vlastních olejových nebo akvarelových barev. ... arr3Barevná pasta GOLDFINGERVšestranná pasta Goldfinger může být použitá pro cokoli od obnovy starožitností až po zlacení...

KONTAKTY

KRUSTAshop
tel: +420 608 600 900
info@krustashop.cz

» Práškové pigmenty úvod
Práškové pigmenty úvod

V nejstarších dobách se pro malířské účely používalo výlučně barev, které se vyskytovaly v přírodě bud volně jako barevné hlíny (okry), nebo jako minerály. Pigmenty se z nic připravovaly mletím, proséváním a plavením. Některé z těchto přirozených pigmentů byly příliš vzácné nebo nebyly stálé, a byly proto postupně nahrazovány pigmenty syntetickými, které nakonec úplně převládly. Z přírodních pigmentů podržely až do dneška svůj význam jen železité zemité pigmenty, i ty však umíme připravit synteticky, dokonce ještě čistší a koncentrovanější. Společnou vlastností všech pigmentů (přirozených i syntetických) je jejich nerozpustnost v olejích vysychavých, v organických rozpouštědlech a ve vodě. Jsou to tuhé látky výrazné barevnosti a neproměnných charakteristických vlastností optických.

Dnešní bohatý rejstřík barev je dílem dlouhého vývoje. V nejstarších dobách byla škála barev velmi úzká.

Na paletě moderního umělce byla značná část barev starých mistrů nahrazena pigmenty novodobými. Někdy se setkáváme s názorem, že staří mistři používali barev výhradně přírodních, a proto prý jsou staré malby trvanlivější než obrazy novodobé. Kdokoli takto posuzuje stálost malby, dopouští se omylu. Naše pigmenty jsou nesrovnatelně dokonalejší než starých mistrů, a to nejen co do stálosti, nýbrž i co do pestrosti a bohatosti odstínů. Je sice pravda, že mnohé gotické a renesanční obrazy předčí svou stálostí díla moderní, avšak příčina jejich trvanlivosti netkví jenom ve volbě pigmentů, ale v tom, že staří mistři dbali o pečlivý a správný technický postup při výstavbě obrazu ve všech jeho vrstvách. 24 Otázky stálosti moderních maleb se především týkají pojidel a malířských postupů.