Jak nakupovat v Eurech |
Pro zobrazení cen v Eurech zvolte nahoře na stránce nad nákupním košíkem měnu. |
- Úvod
- ATELIÉR MALBA - VYBAVENÍ
- VÝROBA VLASTNÍ BARVY
ATELIÉR MALBA - VYBAVENÍ / VÝROBA VLASTNÍ BARVY
Tření pigmentu je stará technika, dnes již zřídka se objevující. Na trhu je dnes široká škála továrně vyrobených barev, různých kvalit, umělci si tak nemusí barvy vyrábět samy.
Třením pigmentů se zabývají restaurátoři i někteří umělci. Výhodou třené barvy je její světelný lom, barva je často zářivější než továrně vyrobená. Nevýhodou je časová náročnost a určitá praxe. Umělci pracující s pigmenty, především oceňují možnost namíchání si barvy podle vlastních představ a experimentování. Výhodou také je, že víme s čím pracujeme, složení barev u výrobce často nenajdeme.
Tření olejové barvy
Při tření barvy je potřeba čisté hladké plochy nejlépe skleněné desky a třecího běžce.
Pro tření si vybereme pigment a olej, nejčastěji se požívá lněný olej. Vytvoříme si hromádku pigmentu a do ní nejlépe pomocí pipety postupně přidáváme olej. Často se stává, že pigment můžeme přesytit olejem, proto olej přidáváme postupně v menším množství. Běžcem postupně třeme krouživým pohybem barvu až do chvíle, kdy se netvoří shluky nerozmíchaného pigmentu.
Je potřeba aby pigment byl řádně rozetřen s olejem, tak abychom předešli následným problémům.
Jako příměs/plnidlo můžeme použít při tření i křídu, křídu šampaňskou nebo umělý síran vápenatý, které dají barvě objem a hustotu. Barevnost neovlivňují a šetří s pigmentem.
Elektronová mikroskopie
Zkoumání vzorků olejové barvy pomocí elektronové mikroskopie. Zjišťování
chování plnidla a pojidla při procesu tuhnutí. Analýza rozložení látek: šampaňské
křídy s pigmentem a lněným olejem při vzniku třecí technikou. Mapování možností
zkoumání vzorků.
Záběr na částici křídy šampaňské v olejové směsi. Křída je organického původu,
zde jde tento původ vidět. Částice se liší tvarem od ostatních.
Snímek zaměřený na povrch barvy. Na levé straně je sklíčko na kterém je hmota
barvy nanesena.
Snímek ukazuje přiblížení na syntetickou složku a to akrylátový podklad na plátně.
Snímky vznikly při mezifakultní spoluprací na VUT (FCH VUT a FaVU) a ústavem
Ceitec VUT v Brně.
Tomáš Plachký
TEAM KRUSTAshop Tomáš Oršový